.::biCaRa ibNu hAsaN::.

Monday, October 16, 2006

Alangkah Serupanya Hari Ini Dan Semalam

Ummat yang telah mengalahkan Tartar semalam bolehmengalahkannya juga hari ini.

Surat daripada Muhammad al-Ma'mun al-Hudhaibi - Murshid Am Ikhwan Muslimin

Bala tentera Amerika yang besar jumlahnya telahberhimpun di rantau ini. Dalam masa yang sama, amaran,ancaman dan ugutan dilakukan oleh Presiden Amerika,Setiausaha Pertahanannya dan para pegawaipelaksananya. Mereka semua mengugut bangsa Arab dengansegala kecelakaan dan kemalangan yang bakal menimpa.
Segala senjata pemusnah besar-besaran Amerikadigunakan untuk memaksa bangsa Arab dan ummat Islamagar menyerah dan memberikan kesetiaan… agarbersedia untuk mengubah sistem dan keluar daripadaketetapan dan pegangan… agar meloloskan diridaripada identiti yang sebenar, berlepas diri daripadaakidah Islam, menyerahkan seluruh bumi Palestin kepadaregim Zionis dan membuka pintu seluas-luasnya bagiZionis merampas bumi di sekitar Palestin.
Keadaannya samalah dengan apa yang telah berlaku diAfghanistan. Bangsa Arab dan ummat Islam sepatutnyamengambil pengajaran daripada apa yang telah berlaku.Mereka juga telah melihat sendiri dan mengikuti apayang telah berlaku. Kemusnahan, penumpahan darah,pemusnahan kampung dan bandar, serta pemusnahan ladangdan kaum keluarga.
Persediaan untuk menyerang Iraq samalah denganserangan yang telah dilancarkan terhadap Afghanistan,bersama-sama dengan kenyataan untuk membuatpembahagian dan penyusunan semula rantau ini agardapat menjaga kepentingan Amerika, termasuklahkepentingan regim Zionis di Israel. Serangan ini jugabertujuan agar semua orang menundukkan kepalamenunjukkan kepatuhan dan kesanggupan untuk menerimasegala kehinaan.
Segala perkara ini dan apa yang ingin dilakukan olehPresiden Amerika, George Bush, mengingatkan kitakepada apa yang telah berlaku kepada datuk nenek kitadahulu. Terutamanya ketika kedengaran suara-suara hariini di sana sini yang ada di antaranya yang mengatakanbahawa serangan dan permusuhan Amerika tidak mungkinboleh dihadapi atau ditolak lagi... atau yangmengatakan kita tidak boleh menyelamatkan diridaripada taufan Amerika yang pasti akan melanda dankita tidak mempunyai usaha untuk menangguhkannya atauhanya sekadar untuk mengurangkan kesan akibatburuknya... terutamanya dalam suasana dan persekitaranyang dikuasai oleh perpecahan, percanggahan pendapatdan pendirian serta terburainya ikatan persaudaraan,lemahnya ikatan dan faktor kepercayaan. Sebagaimanaterdapat di kalangan kita orang yang berpendapat danmelihat bahaya ancaman adalah datang daripada jirannyayang sebangsa dengannya sendiri. Dia tidak merasaselamat ketika berada di kalangan kaumnya sendiri,kerana mereka tidak mampu untuk memberikan keamanandan kestabilan. Segala pengalaman pahit masih lagiterbayang dalam pemikiran.
Apa yang ingin dilakukan oleh Presiden Amerika ituterhadap rantau kita, situasi dan keadaan kita,realiti tragedi yang kita alami, perpecahan yangmenimpa barisan kita, kelemahan dan kedhaifan yangmenguasai beberapa orang daripada kita, kebimbangandan tipudaya yang dialami oleh sekumpulan bangsa Arabdan ummat Islam yang berpendapat sumber kegelisahannyaadalah kejahatan dan permusuhan yang diatur olehkumpulan bangsa Arab dan ummat Islam lain terhadapnya,tanda-tanda kekecewaan dan putus asa yang kelihatanmenutupi beberapa wajah dalam banyak peristwa…semuanya itu mengingatkan kita kepada suasana dansituasi yang pernah dialami oleh ummat kita dahulu.Iaitu ketika Holako bersama dengan bala tenteranyayang besar melanggar dan menyerang bumi ummat Islam,membunuh dan menghalau ribuan daripada mereka. Holakojuga menyebabkan ketakutan dan kebingungan di seluruhbumi ummat Islam ketika itu.
Pada hari itu, beberapa orang pemerintah dan pemimpintelah membuka pintu dan sempadan bagi dimasuki olehtentera Tartar yang zalim itu. Para pemimpin danpemerintah itu merasakan bahawa mereka tidak mampuuntuk menghalang serangan tentera Tartar yang menggilabagaikan taufan. Mereka berpendapat, Holako dantentera Tartar adalah bahaya dan ancaman yang tidakboleh ditolak serta kemusnahan yang tidak bolehdiselamatkan lagi. Mereka juga berpendapat merekatidak mempunyai pilihan yang lain kecuali berdamaidengannya, atau bersikap hipokrit atau menyerah dirisahaja dan tunduk kepadanya dengan harapan agar Holakomasih memberikan peluang kepada mereka untukmeneruskan kehidupan, atau paling kurangpun ia menjadisebab untuk mendapat kasihan belasnya, atau untukmemperoleh keampunannya. Seolah-olah mereka tidakpercaya bahawa Holako dan bala tenteranya tidaksekali-kali akan kasihan terhadap bangsa Arab danummat Islam, yang hanya akan merampas hak mereka untukhidup, yang hanya akan menguasai negara mereka danmengecapi sumber kekayaan mereka dan seterusnyabergembira di atas mayat-mayat dan runtuhanrumah-rumah mereka.
Ketika itu, tiada seorangpun yang percaya dengan penuhyakin terhadap kudrat Ilahi untuk menghalang taufanbala tentera Tartar kecuali orang-orang yangbenar-benar beriman dan percaya serta yakin terhadappertolongan Allah yang telah memberikan janji yangbenar. Firman Allah SWT (Ali Imran: 173) yangbermaksud:
"Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang(pembawa berita) kepada mereka: "Bahawa kaum (kafirmusyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangikamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya."Makaberita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata:"Cukuplah Allah untuk (menolong) kami, dan Iasebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segalaurusan kami)."
Mereka juga sedia untuk mengorbankan harta dan jiwaraga. Mereka percaya kepada kemampuan, kekuatan dankuasa ummat mereka jika barisannya dapat disatukan danpara pemimpin dapat berada di dalam satu barisandengan rakyat mereka, mempunyai keazaman yang satubagi menuju matlamat yang satu iaitu menolak kehinaandan berusaha memperoleh keredhaan tuhan sertabersungguh-sungguh untuk mendapat kemenangan danbalasan yang besar.
Realiti tragedi yang berlaku hari ini mengingatkankita kepada realiti tragedi yang telah menimpa ummatini dahulu.
Holako dan bala tenteranya yang ganas telah menyerangbahagian timur dunia Islam. Mereka menyerang Baghdaddan mengharungi sungai darah bangsa Arab dan ummatIslam. Mereka mengkhianati khalifah dan paramenterinya. Mereka membunuh banyak jiwa danmenyeberangi Sungai Tigris di atas timbunankitab-kitab yang pernah digunakan untuk mengimarahkanperpustakaan-perpustakaan di Baghdad. Kemudian merekamelanda pula bumi Syam. Tiada kawasan yang dilalui,melainkan mereka akan memusnah dan meruntuhkannya.Tiada kaum yang mereka temui, melainkan mereka akanmembunuhnya. Kemudian dalam perjalanan ke Mesir,mereka menuju ke Palestin, sebuah tempat yangmempunyai peranan tersendiri dalam sejarah.
Presiden Bush hari ini samalah dengan Holako semalam.Dia mengutuskan para utusan untuk memberikan ancamandan ugutan kepada para pemerintah ummat Islam dannegara mereka agar menyerah dan menerima segalaundang-undang dan peraturan untuk digunakan kepadadiri dan rakyat mereka. Ada di antara para pemimpinitu yang menerima dan tunduk kepada ugutan tersebut,maka akibatnya amat pahit dan jelek. Tetapi sebaliknyaada di antara mereka yang menolak dan bersiap sediadengan segala kelengkapan dengan menyusun semula rumahtangganya sendiri dengan memerangi rasuah dankezaliman, mengukuhkan persamaan, mendahului rakyatnyadalam mengorbankan harta, kekayaan dan batu-batupermatanya. Itu dilakukannya demi mengharapkankemenangan. Dia juga menyatukan barisan danmengukuhkan hubungan dengan rakyat. Oleh itu, diaselamat dan sejahtera dan merealisasikan kemenanganbagaikan mukjizat dengan bantuan Allah.
Antara kandungan surat Holako yang diutuskan kepadapemerintah Mesir, Sultan Qutz pada ketika itu ialahmenuntutnya agar menyerah kerana dia tidak mempunyaipilihan lain lagi. Holako menyifatkan pedang tenteraTartar di dalam surat itu bagaikan petir dan lembingmereka bagaikan pemusnah. Holako juga menyifatkantentera Tartar sebagai golongan yang tidak ada kasihanbelas terhadap sesiapa yang mengadu dan hati merekatidak akan menjadi lembut kepada sesiapa yangmenangis.
Lalu Sultan Qutz yang beriman dan percaya kepadapertolongan tuhannya dan yakin kepada kekuatan imanrakyatnya, mengumpulkan para pemimpin, ulama dancedikiawan. Ada di antara para pemimpin itu yangberpendapat bahawa mereka mesti berlembut dengan parautusan Holako, menunjukkan ketundukan dan mengambarkanpersetujuan untuk membayar ufti. Lalu Sultan Qutzberkata kepada mereka yang lemah itu:
"Sesungguhnya pedang yang dimiliki oleh seorang yangpengecut daripada mengharungi peperangan adalah lebihlayak untuk dipatahkan."
Kemudian beliau mengisytiharkan bahawa beliau menolakkehinaan, bahkan berazam mahu menghapuskan kejahatandan meneguhkan kemuliaan serta kebanggaan danmembangkitkan semangat rakyat untuk melaksanakanamanah mempertahankan tanah air. Di samping itu beliaujuga bertujuan membalas dendam terhadap ratusan ribunyawa ummat Islam tidak berdosa yang telah dirampashak kehidupan mereka oleh Holako di bumi dan negaramereka sendiri.
Sultan Qutz tidak mencuaikan kewajipannya. Beliautidak gentar untuk menghadapi seorang yang gemarmenjilat darah mangsa-mangsanya. Beliau juga tidakmundur berhadapan dengan ugutan. Beliau juga tidakdigerunkan oleh barisan dan kumpulan musuh yang besar.Dalam masa yang sama, beliau tidak mengenepikanrakyatnya yang menjadi sumber kekuasaannya, penentukeputusan dan sumber pengorbanan. Anak-anaknya pulaadalah terdiri daripada para tentera yang penuhpercaya dan beriman serta mampu menghalang musuh.
Sultan Qutz bergantung kepada para ulama yang bagaikanbintang itu untuk menggerak dan menanam hakikat imanserta menggerakkan sifat memberi, berkorban danberusaha. Para ulama itu diketuai oleh al-'Izz binAbdul Salam yang telah memberikan fatwa kepada sultandan rakyat bahawa jihad adalah wajib dan menolakkehinaan juga adalah wajib. Sultan Qutz juga telahmenubuhkan satu jabatan yang besar bagi melakukanseruan ke arah jihad pada jalan Allah dan menghalangserangan tentera yang zalim itu. Beliau mengumpulkanpara ulama dan khatib masjid untuk bergerak di seluruhnegara Mesir. Mereka semua digerakkan oleh cajkeimanan dan jihad untuk menyemarakkan semangat jihaddi dalam hati rakyat jelata, hingga menjadikan seluruhbumi Mesir sebagai sel berdenyut yang sentiasabergerak dan bersedia untuk mengharungi peperangan.
Sultan Qutz juga telah mengutuskan surat-surat kepadapara pemerintah di Syam agar menyatukan barisan danmengumpulkan seluruh kekuatan bagi menghadapi musuhbersama. Beliau juga menegaskan bahawa sekarang bukanmasanya untuk berusaha menjatuhkan mana-mana pemimpinatau menentang pemerintahannya atau mengugutnya agarmelucutkan dirinya daripada singgahsana pemerintahan.
Sultan Qutz juga melakukan reformasi dalaman denganmelebar luaskan keadilan dan mencabutkan segala akarumbi kerosakan serta kezaliman. Beliau berkata kepadasesiapa yang cenderung untuk berdamai dengan musuhatau haloba kepada harta:
"Pendirian paling keji adalah pendirian kamu. DemiAllah, pendirian ini kamu ambil hanya kerana kamutakut dan kecut kepada pedang-pedang tentera Tartaryang akan memotong kepala dan tengkuk kamu yangdigemukkan oleh harta yang kamu ambil daripada rakyat.Tidakkah kamu tahu wahai pemimpin yang jahat bahawaapabila sesuatu kaum itu diperangi di dalam negaramereka sendiri maka mereka akan mendapat kehinaan?"
Sebelum melangkah ke medan perang, beliau berkatakepada para pemimpin:
"Wahai pemimpin ummat Islam! Kenapakah kamu sanggupmemakan harta daripada baitul mal, sedangkan kamubencikan jihad? Alangkah serupanya kamu dengangolongan munafiqin pada zaman Rasulullah (SAW)! DemiAllah, aku dan orang-orang yang bersamaku akanmemerangi musuh Allah. Sesiapa yang memilih untukberjihad dari kalangan kamu, maka ikutilah aku.Sesiapa yang tidak mahu, pulanglah ke rumah.Pemergiannya tidak akan ditangisi dan dikesali, danAllah maha tahu apa yang ada di dalam dirinya."
Seruan beliau disambut dengan tangisan. Tentera Mesirbertakbir dalam pertempuran, lalu bumi menggegarkantapak-tapak kaki pihak musuh yang zalim dan melampaubatas, lalu mereka berjaya mengalahkan musuh danmendapat kemuliaan. Sultan Qutz rebah melakukan sujudyang panjang kepada Allah. Kemudian beliau mengangkatkepala dengan air mata bercucuran keluar. Beliauberucap kepada tenteranya:
"Wahai tenteraku! Awaslah kamu daripada perasaantakbur terhadap kejayaan yang kamu peroleh. Tetapibersyukurlah kepada Allah dan tunduklah kepadakekuatan dan kebesaranNya. Siapa tahu, mungkin doayang diucapkan oleh saudara-saudara kamu di atasmimbar pada hari yang mulia ini, iaitu hari Jumaat dandi bulan Ramadhan yang mulia ini, ketika kamumenyerang musuh-musuh kamu, lebih tajam daripadapedang dan panah yang kamu gunakan untuk menikam danmemanah musuh kamu. Ketahuilah bahawa jihad kamu masihbelum berakhir, tetapi kamu baru saja memulakannya,sehinggalah kamu dapat menunaikan hak Islam denganmenghalau musuh-musuhnya daripada seluruh tanah airkamu. "
"…dan pada ketika itu, orang-orang yang berimanbergembira, dengan kemenangan yang diberikan Allah.Dia memberikan kemenangan kepada sesiapa yangdikehendakiNya, dan Dia lah jua yang Maha Kuasa, lagiMaha Mengasihani." (al-Rum: 4-5)
Alangkah Serupanya Hari Ini Dengan Semalam
Apa yang berlaku hari ini… telah berlaku semalam…Tentera Amerika datang berbondong-bondong danmelakukan kerosakan serta pembunuhan. Mereka jugamelakukan kepungan untuk meneruskan pemusnahan danpembunuhan. Contoh yang telah berlaku di Afghanistanlebih daripada amat mendukacitakan. Sebagaimana iahampir akan berlaku hari ini di Iraq, iaitu saturealiti yang amat memedih dan mencukacitakan. NiatAmerika mahu melakukan perkara yang sama terhadapnegara selain Iraq sudah amat jelas kelihatan.Perpecahan dan langkah mundur yang disertai denganlaungan perdamaian telah kita dengar dengan memberikanamaran tentang kekuatan musuh dan kemustahilan untukmenghalang kezaliman mereka, meskipun musuh telahmengisytiharkan bahawa tidak ada sesiapa yang akanterselamat daripada penangannya nanti. Musuh jugamenegaskan bahawa sasaran seterusnya ialah tanah air,negara, sumber kekayaan, para pemimpin dan rakyatnegara lain di samping mereka mensasarkan akidah danidentiti ummat Islam. Musuh juga mengatakan merekaakan menyusun semula rumah tangga kita sendiri dalambentuk yang akan menjamin ketundukan dan kehinaanseluruh bangsa Arab dan ummat Islam. Musuh jugamengisytiharkan bahawa mereka berusaha untuk meluasdan melebarkan kuasa regim Zionis di atas mayat danruntuhan bangsa Arab dan ummat Islam. Ini dilakukanmeskipun ummat Islam memiliki kekuatan, kekuasaan dankeimanan yang mendalam bahawa mereka mampu untukmenolak kezaliman, serta boleh menegaskan kebebasan,kedaulatan, kemegahan dan kemuliaan mereka. Dengansyarat para pemerintah mereka berlaku adil dalampentadbiran, merubah hala tuju dan kecenderungan,membaiki sendiri rumahtangga mereka, menyusun semulaberdasarkan istiqamah kepada syariat Allah dan sunnahRasulNya, mengukuh dan mengaktifkan keterlibatanperanan rakyat yang akan membawa kepada kemajuanketika segala hak rakyat dikembalikan kepada mereka.
Rakyat hari ini merasakan bahawa mereka lemah dantidak mampu untuk menghadapi serangan luar dan lemahuntuk membantah ugutan dan amaran Amerika. Mereka jugamerasa bahawa jalan sudah tertutup dan menghalangmereka daripada bangkit melaksanakan peranan merekayang betul. Tiada sebab yang melahirkan perasaan lemahdan kecewa ini melainkan ketika mereka berada jauhdaripada manhaj Allah serta hanya mencari penyelesaiandaripada mereka yang merampas bumi ummat Islam dansentiasa melebarkan kekuasaannya. Musuh itu pula hanyamahu merealisasikan jaminan kepentingannya dankepentingan Zionis meskipun akan mengorbankankewujudan dan tanah air kita.
Sesungguhnya beriltizam dengan manhaj Allah adalahjalan yang benar dan satu-satunya cara untuk menyusunsemula rumahtangga kita kerana hanya dengan caratersebut keadilan dapat ditegakkan, kezaliman dapatdihapuskan, kebebasan dapat disebarluaskan, rasuahdapat diperangi, ketelusan dapat diperkukuhkan, hartadan kekayaan negara dapat dipelihara, perananinstitusi-institusi dapat dipertingkatkan dan pendapatorang lain dapat dihormati.Ia bermakna rakyat berpindah daripada daerah yangterpencil dan terkepung kepada daerah aktiviti dankebersamaan… daripada kekangan, penyeksaan danpemusnahan kemanusiaannya kepada kemuliaan, kedaulatanundang-undang dan pengukuhan persaudaraan.
Kemenangan ummat ini dalam pertarungannya menentangserangan Amerika adalah dijamin dengan izin Allahselagimana ummat ini berpegang teguh dengan Islamnya.Ia adalah satu-satunya jalan iaitu dengan parapemerintahnya mengukuhkan hubungan dengan rakyat untukmendapat kepercayaan mereka. Di samping itu, parapemimpin juga hendaklah berusaha mencari jalan yangboleh menghilangkan segala perselisihan yang berlakudi kalangan mereka sehingga hanya wujud perasaantenang, saling mempercayai dan hubungan yang erat.
Niat hendaklah ikhlas… hati hendaklah murni…hendaklah kepentingan ummat sahaja menjadi agendautama… hendaklah kredibiliti dan keseriusan menjadiasas bagi segala tindakan dan polisi yang diambil…hendaklah prihatin bahawa kita memulakan langkah diatas landasan yang betul.
Hal ehwal politik hendaklah diperbaiki… yangmemberikan peluang seluas-luasnya kepada penglibatanrakyat dan kebebasan mereka untuk memilih. Autokrasidalam membuat keputusan hendaklah dihapuskan. Zamanmeminggir dan memencilkan rakyat hendaklah ditamatkan.Inilah langkah pertama yang seharusnya diambil diseluruh negara kita ketika kita menuju dengan penuhikhlas menempuh pertempuran yang dipaksakan kepadakita. Ini perlu dilakukan agar Iraq tidak terlepasdaripada kita, agar Palestin tidak diabaikan danakhirnya pada esok hari, seluruh negara ummat Islamterlepas daripada kita.
Seluruh pemimpin dituntut agar mengadakan pembaikandalam hubungan mereka dengan tuhan mereka, iaitudengan memulakannya dengan diri mereka sendiri. Merekahendaklah melangkah dengan penuh keazaman, kecekalan,kebenaran, keikhlasan dan ketelusan. Mereka hendaklahmenjiwai perasaan rakyat. Mereka hendaklahmempersiapkan agar jalan terbuka untuk rakyat percayakepada mereka dan seterusnya berlangsunglah kemenangandan keselamatan buat semua.
Semua bangsa Arab dan ummat Islam telah bangkit dankeluar ke jalan-jalan melakukan demontsrasi yang besardi setiap negara. Jutaan ummat telahberbondong-bondong keluar di semua ibu negara denganmelahirkan kutukan dan bantahan mereka terhadappermusuhan Amerika dan keperluan untuk menghadapinya.Di Mesir sahaja, demonstrasi besar-besaran telahberlangsung di jalan-jalan bandar Kaherah bagimenegaskan bahawa Mesir yang pernah menolak daripadamenyerah kepada tentera Tartar mampu untukmelaksanakan peranan bersejarahnya sekali lagi dalammenghadapi serangan Amerika… dan bahawa bangsa Arabdan ummat Islam yang pernah memperoleh kemenangansemalam mampu untuk mencapai kemenangan sekali lagidengan pertolongan tuhannya ketika mereka mencernakanfirman Allah SWT yang bermaksud (al-Baqarah: 216):

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home