.::biCaRa ibNu hAsaN::.

Tuesday, November 07, 2006

2 Minggu 4 Buku #2
Kat bawah ni merupakan 4 buah buku yg aku pinjam dari Library USM baru2 ni:

1) Fiqh Keutamaan/Fiqh Awlawiyyat - Buku karangan Prof. Dr Yusuf Abdullah Al-Qaradhawi, Pengerusi Konferens Ulama Sedunia yg diterjemahkan oleh Ahmad Nuryadi Asmawi ini membincangkan ttg peringkat2 amal, bagi membezakan yg mana amalan/perkara yg lebih penting atau yg patut didahulukan, serta yg mana yg lebih membawa mudarat dan perlu lebih dahulu dijauhi. Ilmu Fiqh Awlawiyyat ini penting apabila kita perlu membuat pemilihan, apabila bertemu antara maslahah dan mafsadah. Kita juga dapat menentukan perkara yg mana yg patut kita buat terlebih dahulu di antara kewajipan2 yg banyak yg terpaksa kita buat. Karangan ini disertakan dengan hujah dan dalil2 yg cukup mantap daripada al Qaradhawi, ahli gerakan Ikhwanul Muslimin yg terkenal dgn ilmunya yg banyak, mencakupi bidang usuluddin, syariah, hadith dan lain2.

2) Dress For Success - John T Molloy. Buku yg dicetak lebih dari 3.5 juta buah di seluruh dunia ini adalah berkaitan dgn kajian yg dibuat oleh penulis, berdasarkan pengalamannya selama berkecimpung dalam industri rekaan fesyen dan pemakaian. Kajian adalah berkaitan dengan pemakaian mana yang terbaik bagi sesuatu situasi yang dihadapi, dan bagaimana nak menyesuaikan pakaian dgn pekerjaan, berat, tinggi dan faktor2 lain. Juga diterangkan kepada kita berdasarkan hasil kajian, ttg kaedah utk memilih warna dan jenis kain serta design. Penerangan juga disertakan dgn ilustrasi bagi memudahkan pembaca faham.

3) Tafsir Al Azhar, Juzu' 29 - Prof Dr Hamka (Hj Abd Malik Ab Karim Amrullah)
Tafsir Al Azhar ini merupakan satu daripada tafsir Quran yg paling terkenal di negara kita, selain Tafsir Ibnu Kathir, Tafsir Pimpinan Ar Rahman dan Tafsir Fi Zilalil Quran. Juzu' 29 ini terdapat 11 surah termasuk Surah Al Mulk, Al Muzzammil, Al Muddattsir dan Al Insan yg merupakan antara surah2 yg boleh dikatakan agak biasa disebutkan penceramah2 agama. Di dalam tafsir ini diletakkan maksud satu persatu ayat2 di dalam setiap surah, then disertakan dgn huraian oleh penulis.

4) Siri Kump.Cerpen Pilihan Abad ke-20: Antara 2 Dunia - Awang Had Salleh.
Kump.cerpen karangan Tan Sri Prof Emiritus Awang Had Salleh, Pro Canselor UPSI yg terkenal sbg tokoh akademik yg aktif mengarang cerpen, novel dan drama ini mengandungi 20 cerpen yg cukup menarik, antaranya:
i) "Antara 2 Dunia" yg mengisahkan dilema Ramli dalam memilih dunia bandar atau dunia kampung. Dia kembali ke kampung apabila tidak tahan menghadapi syaitan bandar, namun ternyata syaitan kampung juga tidak kurang hebatnya.
ii) "Bibir dan Air Mata" pula berkenaan kisah seorang suami yang kurang mendapat perhatian isteri, dan nasibnya mendapat simpati daripada adik ipar perempuannya. Daripada rasa simpati, ia bertukar kepada rasa cinta, mengharapkan balasan daripada abang iparnya sendiri.
iii) "3 Dunia" mengisahkan Ramlah, kanak2 berumur 6 tahun yang menjadi saksi kpd dunia ayahnya, orang kaya yg dihormati di kampungnya, juga saksi dunia kakaknya yang mencintai guru sendiri, serta saksi kepada ibu tirinya yang tak berpuas hati dengan suami.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home