.::biCaRa ibNu hAsaN::.

Sunday, November 19, 2006

Dustrur Uthmani

di bawah adalah wasiat Sultan uthman bin urtughil (pengasas khilafah uthmaniyyah) kpd anaknya orkhan, yg mana wasiat ini menjadi dustur uthmani, yg dipegang oleh pemerintah2 khilafah uthmani di zaman kegemilangannya. apabila dustur ini diabaikan, maka khilafah menjadi semakin lemah setiap tahun. moga2 kita semua, terutama yg memimpin organisasi, dpt ambil manfaat dari wasiat ini....

"Wahai anakku, jgn kamu sibukkan diri dgn pkr yg tak disuruh ALLAH. jika menghadapi kesulitan dlm masalah hukum, bermusyawarahlah dgn ulama'. wahai anakku, hormatilah org yg taat pdmu, dan berbuat baiklah kpd tenteramu dan jgn diperdayakan syaitan dgn byknya tentera dan hartamu.jgn kau jauhi ahli syariah. kau tahu tujuan kita adalah utk mencari redha Allah, dan sesungguhnya jihad meliputi semua cahaya agama kita di seluruh cakerawala, hingga redha Allah akan turun kpd kita. anakku, kita bukan golongan yg berperang krn nafsu utk berkuasa. hidup kita utk Islam dan utk Islam kita mati.

ketahuilah anakku, sesungguhnya penyebaran Islam dan menyeru kpd hidayah, melindungi kehormatan muslimin, dan harta mrk adalah amanah yg ada di atas lehermu, yg akan Allah tanya nanti.

wahai anakku, aku amat bangga jika kau jd seorg yg adil thdp rakyatmu, berjihad di jalan Allah, dan menyebarkan agama Islam.

ketahuilah anakku, satu2nya jalan kita adalah jalan Allah. tujuan kita adalah menyebarkan agama Allah, bknnya mencari kedudukan dan dunia.
anak2 dan teman2ku, tegakkanlah agama Islam yg tinggi dgn menegakkan jihad. pegang eratlah panji Islam di ketinggian dan kesempurnaan. Allah telah berikan tugas kpd aku yg lemah ini utk menakluki negeri2. pergilah dgn kalimat tauhid ke negeri yg plg jauh dgn jihad kalian di jalan Allah. barangsiapa lari dari kebenaran dan keadilan, maka dia takkan dapat syafaat Rasulullah s.a.w. kelak.
wahai anakku, xde manusia yg tak dijemput maut. kini aku tlh mendekati maut sesuai dgn perintah Allah. aku serahkan negara ini pdmu, maka berlaku adillah.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home